Name Required

I want you to get mad!

ponedjeljak, 05.07.2010.

Pitanje opstanka

magazin Banka 05/2010Ovaj članak prenesen je u cijelosti iz svibanjskog izdanja magazina Banka uz izričito dopuštenje redakcije.
© 2010 www.bankamagazine.hr


Intervju
Anđelko Akrap demograf
Razgovarala Nives Matijević


Prof. dr. Anđelko Akrap govori o problemu ranog umirovljenja, starenju stanovništva kao jednom od glavnih razloga krize mirovinskog sustava, nepovoljnom odnosu umirovljenika i osiguranika te činjenici da ljude od 50 godina, izgube li posao, tržište rada više ne treba

U Hrvatskoj će se 2011. godine provoditi popis stanovništva koji će, po svemu sudeći, ponovno potvrditi da su se demografske prilike u zemlji nastavile pogoršavati, odnosno da je omjer mladih i starih još nepovoljniji u korist potonjih. Hrvatska u tome nije izuzetak jer je cijela Europa suočena sa snažnim procesom demografskog starenja, a jedini je izuzetak Turska.

Naime, prema metodologiji UN-a, ako u ukupnom stanovništvu ima 7 ili više posto onih u dobi od 65 i više godina, onda je to stanovništvo demografski staro. U Hrvatskoj, prema zadnjim procjenama koje su napravljene 2007., čak 17,1 posto stanovnika ima 65 i više godina, a veći udio staračkog stanovništva imaju jedino Bugarska i Portugal (17,3 %), Grčka (18,6 %) te Njemačka, koja je s 19,8 posto starih stanovnika najstarija europska zemlja s preko 16 milijuna u dobi od 65 ili više godina.

Često se kao pokazatelj demografske starosti uzima i udio mladih do 14 godina u ukupnom stanovništvu - ako ih je 20 posto ili manje, stanovništvo ima regresivnu dobnu strukturu, odnosno ušlo je u proces demografskog starenja. Europa je demografski stara, što potvrđuju podaci Eurostata prema kojima je u svim zemljama udio mladih manji od 20 posto, osim Irske gdje ih je 20,3 posto i Turske s 27,9 posto, a u Hrvatskoj ih je samo 15,6 posto.

Demografija je, misleći pritom ponajprije na dobni sastav stanovništva, jedan od činitelja koji ima presudan utjecaj na mirovinski sustav, a starenje stanovništva jedan je od glavnih razloga krize u tom sustavu. O utjecaju demografskih kretanja na krizu mirovinskog sustava razgovarali smo s prof. dr. Anđelkom Akrapom s katedre za demografiju zagrebačkog Ekonomskog fakulteta. On, uz niz drugih faktora koji negativno utječu na demografska kretanja, ističe i negativan utjecaj prevladavajućeg koncepta neoliberalne ekonomije, odnosno kapitala koji, kaže Akrap, “ne shvaća da ne smije pojesti u jednom mjesecu žetvu koja je namijenjena za cijelu godinu“.

Kakve su veze gospodarske krize s porastom broja umirovljenika, odnosno kako se dogodilo da je u relativno kratkom roku dramatično poremećen omjer broja osiguranika i umirovljenika u Hrvatskoj?
Specifične okolnosti, ali i neodgovarajuća zakonska regulativa, ubrzale su prijevremeni ulazak u mirovinu brojnih naraštaja rođenih nakon Drugoga svjetskog rata, baby boomera koji će relativno dugo biti korisnici mirovina.

Od prijelomne 1988. godine, kad je u Hrvatskoj zabilježen najveći broj aktivnih osiguranika, njihov broj, uz zanemariva kolebanja, opada sve do 2001. Od 1988. do 2001. broj aktivnih osiguranika smanjen je za 31 posto, što je posljedica preobrazbe političkog i gospodarskog sustava, rata i zaustavljanja gospodarskih aktivnosti. U istom je razdoblju broj umirovljenika povećan s 585.179 na 1.032.120 ili čak 76,4 posto. Rastom broja umirovljenika posebno se ističu dva razdoblja: 1990.-1992. i 1998.-1999.

S političkim i gospodarskim promjenama propala su poduzeća s velikim brojem zaposlenih usmjerena na jugoslavensko i istočnoeuropsko tržište, što je bilo posebno naglašeno u Slavoniji i Dalmaciji. Početkom 1990-ih narasla nezaposlenost u politički osjetljivom vremenu nastojala se ublažiti brzodjelujućom mjerom, tj. dokupom staža i slanjem u mirovinu, pa se teret nezaposlenosti i održavanja socijalnog mira prebacio na teret mirovinskih fondova, ne na kratki rok već na dugi jer povratka nema.

Dokupom staža stjecalo se pravo korisnika starosne mirovine, a od 1990. do 1995. staž je dokupilo oko 57.000 osoba prosječne dobi od 51 godine. Dokupom staža izgubljeni su potencijalno značajni radni resursi, a dodatno je opterećen mirovinski fond. Istodobno je progresivno rastao i broj korisnika invalidskih mirovina i u situaciji kada se izolira utjecaj Domovinskog rata. Pritom je invalidnost zbog duševnih poremećaja bila premoćno na prvom mjestu, a znamo da je to uglavnom teško provjerljiva dijagnoza.

U Hrvatskoj je sredinom devedesetih prosječna dob osiguranika pri odlasku u mirovinu iznosila 54 godine. Tako se u našoj zemlji ukorijenio institut ranog umirovljenja koji je, doduše u manjem opsegu, primjenjivan i prije 1990-ih. U našim prilikama to je dvostruki problem - prvo, umirovljenici su relativno mladi i dugo će biti korisnici mirovina, a drugo, mirovina im nije dovoljna pa rade u “fušu“ te tako oduzimaju posao onima koji su nezaposleni, odnosno povećavaju nezaposlenost. No, i u Europi se zbog visoke nezaposlenosti 1980-ih i 1990-ih godina proširila praksa umirovljenja u pedesetim godinama.

Problem omjera umirovljenika i osiguranika može se smanjiti u situaciji da drastično poraste broj zaposlenih. No, kad bi se zaposlilo svih 318.000 trenutačno nezaposlenih u Hrvatskoj, odnos bi i dalje ostao nepovoljan. To je problem suvremenih društava koji ni druge bitno razvijenije zemlje ne mogu eliminirati.

Koncept generacijske solidarnosti funkcionirao je dok je priljev među ekonomski aktivne osiguranike bio veći od priljeva u umirovljeničku populaciju, a idealan je odnos bio jedan umirovljenik prema pet osiguranika, što je u Hrvatskoj bio slučaj do 1961. godine, a u to je vrijeme i manje stanovništva bilo obuhvaćeno mirovinskim osiguranjem. U svim zemljama omjer osiguranika i umirovljenika bio je povoljan dok su viškovi jeftine radne snage iz poljoprivrede odlazili u druge djelatnosti. No, viškova radne snage u poljoprivredi više nema, a zemlje koje su se ranije riješile viška u poljoprivredi to su, kad je trebalo, rješavale uvozom radne snage. No, u Hrvatskoj danas ne možemo zadržati ni zaposliti vlastitu radnu snagu, a integracija u društvo uvoznih radnika preskupa je i za jednu Njemačku, što poslodavci gube iz vida kad govore o uvozu jeftinih radnika.

Osim toga, nijedna zemlja nije riješila demografske probleme imigracijskom politikom. To je problem koji treba rješavati jakom pronatalističkom populacijskom politikom. Uglavnom sve razvijenije zemlje imaju vrlo restriktivnu i selektivnu imigracijsku politiku. U cjelini gledano, uvozna radna snaga je ipak skupa - visokoobrazovane treba privući nadnicama i standardom, a nižeobrazovani mogu doprinijeti porastu socijalnih izdataka u useljeničkoj zemlji.

Jesu li parcijalne populacijske mjere u našoj zemlji imalo utjecale na usporavanje depopulacije u Hrvatskoj?
Od 1991. do kraja 2009. godine ukupno je 140.000 ljudi više umrlo nego što ih se rodilo. Otad traje depopulacija u Hrvatskoj, koja je zbog rata ubrzana, ali se i bez njega očekivala jer su demografski procesi dugoročni. Da bi se generacije obnavljale u jednakom broju totalna stopa fertiliteta trebala bi biti 2,1, što znači da jedna žena tijekom svog fertilnog razdoblja treba roditi prosječno 2,1 dijete. Statistika kazuje da najveću stopu fertiliteta u Europi ima Francuska (2) i Island (2,08), dok je u ostatku Europe ta stopa ispod 2, a u Hrvatskoj samo 1,38.

U Saboru je 1996. usvojen program demografske obnove, ali on nikad nije ozakonjen, pa mu je karakter bio više deklarativan. Odnosno, neke su mjere uvedene, ali nisu sve ozakonjene, što znači da se on provodio parcijalno.

Koalicijska vlada tek je pred kraj mandata usvojila obiteljsku politiku pa je nije ni počela provoditi, a neke prethodno uvedene restrikcije, poput skraćivanja porodiljnog dopusta s godinu dana na 6 mjeseci, imale su, pokazalo se, negativan učinak jer je padao broj živorođenih. Naime, s promjenom vlasti neke su mjere vraćene i prišlo se izradi nove populacijske politike ili bolje rečeno obiteljske politike. Nakon što su se neke mjere počele primjenjivati, postupno je rastao broj živorođenih.

Sabor je 2006. usvojio Nacionalnu populacijsku politiku kojom se predviđa niz mjera, ali se one također provode parcijalno. Svaka od njih je dala rezultate, ali kad bi se sve provodile demografska situacija bi se bitno poboljšala. Naime, te politike tek u srednjem i dugom roku daju rezultate. Iako Hrvatska u sadašnjim uvjetima relativno dosta izdvaja za te mjere, to ipak nije dovoljno jer nema strategije za rješavanje stambenih problema mladih. Unatoč tome stalni su pritisci od strane kapitala da se one ograniče, što premijerka zasad nije dala. I lokalne zajednice trebale bi dati svoj doprinos populacijskoj politici, što malobrojne i čine, a one koje to rade imaju početne rezultate.

Općenito, razvijena društva nisu našla “recept“ za obnovu stanovništva u istom broju, odnosno rješenje za izlazak iz škripca gdje je na jednoj strani progresivno smanjenje priljeva mladih u radnu dob, a s druge progresivno povećanje priljeva u umirovljeničku dob. Taj je problem prisutan u gotovo svim razvijenim društvima, ali je najmanji u skandinavskim zemljama i Francuskoj jer spomenute zemlje provode niz međusobno usklađenih mjera i politika u rješavanju tog problema. Dakle, to se ne prepušta spontanosti, tj. situaciji “neka ide kako ide“. No, u Hrvatskoj oko populacijske politike, koja u velikoj mjeri pripada socijalnoj politici, treba postojati nacionalni, nadstranački konsenzus jer je tu riječ o dugoročnim primarno ekonomskim interesima.

Što mislite pod time da kapital ima negativan utjecaj na demografske trendove?
Neoliberalni koncept ruši temelje socijalne države. Kapital ne želi na račun profita preuzeti rastuće troškove javnih socijalnih programa povezanih s nezaposlenošću, porastom izdataka za mirovine i zdravstvene usluge. Pritiske na državu da smanji izdvajanja za javnu potrošnju opravdava izgovorom kako će se smanjiti poduzetnička aktivnost. Stalno tvrde kako sada treba smanjiti poreze i doprinose da bi bio veći gospodarski rast i tako će se u budućnosti ostvariti svima veći standard. No, gospodarska povijest pokazuje da krupnom i tvrdom kapitalu dobiti nikad dosta.

Uporno se već desetljećima tvrdi kako je odzvonilo skandinavskom modelu socijalne države, međutim, bez obzira na sve nedaće, probleme i pritiske, u tim državama taj model još uvijek funkcionira. Investicije u ljude jesu dugoročne investicije.

No, pojedine vlade i ekonomije preslabe su da bi se mogle suprotstaviti ucjenama kapitalu koji je internacionalizacijom izbjegao potpasti pod utjecaj nacionalnih vlada i zakonodavstava. Kapital želi biti mobilan i brzo se seliti pa je upravo stoga jako malo greenfield investicija. One ga imobiliziraju, a ovako kapital može ucjenjivati nacionalne vlade svojim bijegom, što je danas veliki problem.

Riječ je naprosto o poduzetničkoj pohlepi, iako nikad dosad u svjetskoj povijesti profiti nisu bili veći. No, svjedoci smo da elemente socijalne države prihvaćaju i utvrde neoliberalne ekonomije poput SAD-a. Jer, što je reforma zdravstva u SAD-u ako ne udarac neoliberalnom modelu?

Dakle, s jedne strane koncept liberalne ekonomije želi teret demografskog starenja stanovništva prevaliti na državu, a s druge joj ostavlja sve manje prostora da alimentira sredstva za to, jer ne želi da se to rješava na teret profitne stope. A podaci pokazuju da starost košta triput više od mladosti, a i stalno se širi lepeza zdravstvenih usluga.

Nadalje, kapital želi fleksibilnost tržišta rada, ali ne bi snosio troškove financiranja socijalnih mjera koje bi trebale pratiti tu fleksibilizaciju. Želi liberalizaciju tržišta radne snage, ali ne želi financirati “zaleđe“ osobi koja je bila zaposlena na određeno vrijeme, pa je ostala bez posla. A upravo je rad na određeno vrijeme ozbiljan problem u Hrvatskoj, on je sredstvo ucjene u rukama poslodavaca. Pogotovo se žene ucjenjuje gubitkom radnog mjesta ako se odluče na potomstvo. Po hrvatskom Zakonu o radu žene s djecom imaju pravo na tzv. pozitivnu diskriminaciju kad je riječ o organizaciji radnog vremena, no klizno radno vrijeme omogućuje mali broj tvrtki. To bi se formalno trebalo regulirati kolektivnim ugovorima, ali to nije učinjeno. Također je zanimljivo da kad se raspravljalo o ukidanju zabrane rada nedjeljom nitko nije postavio pitanje kamo će žene s djecom kad nedjeljom ne rade ni vrtići ni jaslice. Polazilo se, dakle, od pretpostavke da je neupitno kako je skrb za djecu organizirana, a svi znamo da nije tako!

Čovjek bi trebao imati potpunu osobnu slobodu pri donošenju odluke o tome hoće li i koliko djece imati, a ne da ga u tome ograničava materijalna situacija, stambeno pitanje ili nedostatak posla. Povećana socijalna nesigurnost, osobito kod mladih, utjecala je na porast broja neoženjenih i neudanih osoba u Hrvatskoj. Istraživanja su potvrdila da se među čimbenicima koji utječu na odluku o planiranju malog broja djece najviše ističu egzistencijalni problemi - nesigurno zaposlenje, loši stambeni uvjeti i financijski trošak podizanja djece. Drugim riječima, broj živorođene djece bi se povećao kad bi egzistencijalni problemi bili manje naglašeni.

Kako gledate na produženje radnog vijeka kojim niz zemalja, a tako i Hrvatska, želi odgovoriti na krizu mirovinskog sustava?
Jednom sam čuo anegdotu o tome kako je 65 godina postala dobna granica za umirovljenje: kad je u 19. stoljeću u Njemačkoj Bismarck provodio reforme, naišao je na veliki otpor carevih savjetnika. Onda se raspitao koliko oni imaju godina i saznavši da je svima 65 ili više postavio je to kao dobnu granicu i sve ih poslao u mirovinu.

Možete vi pomaknuti dobnu granicu i na 100 godina - što to vrijedi kad ni oni s 50 godina, ako izgube posao, ne mogu naći novi. To nije samo hrvatski problem već je mnogo širi. Dakle, polazi se od pretpostavke da bi oni u toj dobi mogli raditi, ali istina je da zapravo - ne rade. Činjenica je, također, da je pomicanje dobne granice koje se provodi u mnogim zemljama nemoguće primijeniti na sva zanimanja, a pogotovo ona u kojima se traži spretnost, brzina, izdržljivost, usvajanje novih znanja itd. Zamislite, primjerice, konobare od 70 ili više godina? Moguće je, dakako, u tim godinama obavljati neke intelektualne poslove, ali i tu pojedini ljudi gube sposobnosti, koje progresivno opadaju u starijoj dobi.

No, najveći je problem opadanje ekonomske aktivnosti stanovnika starijih od 50 godina, odnosno činjenica da ih, ako su ostali bez posla, tržište rada ne želi i ne treba. Iako oni imaju veliko iskustvo, teže usvajaju nova znanja, a to je bitno za suvremene tehnologije. Govorilo se da će se na razini Europe forsirati zapošljavanje tih ljudi, ali kapital to ne zanima jer on želi mlade.

To je jedna strana problema, a druga je u Hrvatskoj niska ekonomska aktivnost žena. Međutim, u nekim zemljama poput skandinavskih, koje imaju povoljnu socijalnu sliku, žene s malom djecom u čak do 50 posto slučajeva rade nepuno radno vrijeme, a pritom nije u pitanju njihova socijalna sigurnost. No, to je u Hrvatskoj problem, ali valja očekivati da će se s ulaskom u EU povećati broj zaposlenica s djelomičnim radnim vremenom. Može u Saboru biti i više od 50 posto žena, ali hoće li to riješiti ove probleme ako se oni ne postave? Opet se netko treba za to izboriti, što znači da treba uočiti taj problem “malih“.

S obzirom na to da se Hrvatska ni deset godina od prethodne nalazi pred novom mirovinskom reformom, znači li to da je ona prijašnja bila neuspješna?
Međunarodne financijske institucije pod čijim je patronatom provedena mirovinska reforma, usuđujem se tvrditi, manje vode računa o socijalnoj državi, a više o interesima kapitala. Neki smatraju da su troškovi te tranzicije, toga projekta, bili veći od koristi, kao i da kapital koji se skupio u fondovima drugog stupa nije dao očekivane efekte koje su međunarodne institucije navodile da će polučiti. Iako istraživanja ne postoje, smatra se da se gotovo ništa nije postiglo. Ne bih rekao da je taj kapital inicirao povećanje gospodarskog rasta, što se najavljivalo, a dogodilo se da država od fondova opet uzima novac i daje ga umirovljenicima. Druga je stvar što te reforme nisu riješile stari problem umirovljenika, odnosno njihovog niskog životnog standarda i nedostatnog tekućeg priljeva kojim ne mogu financirati svoje životne potrebe. Taj problem sve više pritišće i najrazvijenije. Kako ga riješiti? Krupni kapital posve sigurno to neće učiniti. Umirovljenici postaju i politička snaga, no pitanje je hoće li oni voditi računa samo o sebi ili će artikulirati i probleme mladih.

Očito je da Svjetska banka nešto nije dobro napravila, ali ona nikad ne preuzima odgovornost već je prebacuje na nacionalne vlade. Kako sada opet slušamo istu priču koju smo slušali i prije prethodne mirovinske reforme, sve upućuje na to da međunarodne institucije nemaju jasne vizije već idu od situacije do situacije, ne ulazeći u dugoročnije rješavanje tog problema.

Podsjetio bih na kraju na definiciju kratkog roka u ekonomiji - to je vrijeme iluzije koje traje dok neka mjera ne očituje svoje negativne učinke. Prema tome vrijeme iluzije može dugo trajati, ali kad se očituje vrijeme je za reforme - ali samo pod uvjetom da to opet ne bude ulazak u avanturu nove iluzije.

magazin Banka 05/2010Zahvaljujem redakciji magazina Banka na dozvoli za prenošenje. Ovaj intervju originalno je objavljen u broju 05/2010 magazina Banka.
© 2010 www.bankamagazine.hr

05.07.2010. u 21:18 • 3 KomentaraPrint#Share

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< srpanj, 2010 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Kolovoz 2012 (1)
Ožujak 2012 (1)
Lipanj 2011 (2)
Svibanj 2011 (1)
Ožujak 2011 (1)
Veljača 2011 (3)
Studeni 2010 (1)
Rujan 2010 (2)
Kolovoz 2010 (2)
Srpanj 2010 (21)
Lipanj 2010 (10)
Travanj 2010 (2)
Veljača 2010 (1)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (2)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv


Komentari da/ne?

Opis bloga

Terapijsko pisanje o smislu života i budućnosti svijeta.

Vaši komentari me nadahnjuju! Raspalite!

Imam novi RSS feed!

Odabrani postovi

Moji




Posuđeni

Linkovi

Sex, politika i gospodarstvo
vrijedi pročitati

Nova politika
Blog na kojem ekipa re-posta svoje tekstove o politici

Spasimo Hrvatsku
Još jedan lik koji pisanjem bloga želi promijeniti svijet

Blog.hr
Blog servis

Poruka muriji i špijunima: For the record: nisam povezan ni s jednim od navedenih sajtova!

Müsli

Kaže stari: "što vam fali su bar neki ideali, ili netko da vas tlači; da niste samo potrošači".

Zemlja je predivna, a mi ni gladni ni siti

Mi samo živimo iz dana u dan, svaki san davno nestao je izbrisan.

A mi smo stranci u vlastitoj zemlji zbog ljudskog šljama,
Lipa naša silovana!


Ne bojte se biti sveti!

Diže se Ježić , oči mu sjaje,
gostima čudnim odgovor daje:
- Ma kakav bio moj rodni prag,
on mi je ipak mio i drag.
Prost je i skroman, ali je moj,
tu sam slobodan i gazda svoj.
Vrijedan sam, radim bavim se lovom
i mirno živim pod svojim krovom.
To samo hulje, nosi ih vrag,
za ručak daju svoj rodni prag!
Zbog toga samo, lude vas troje
čestite kuće nemate svoje.
Živite, čujem, od skitnje, pljačke
i svršit ćete – naopačke!


Otpilili su grane na kojima su sjedili
Iznemogli od vike
Kako se moglo piliti brže, i padali
S treskom u dubinu, a oni koji ih gledahu
tresli su glavama pileći i pilili dalje.


"I will tell His Majesty what a king is. A king does not abide within his tent while his men bleed and die upon the field. A king does not dine while his men go hungry, nor sleep when they stand at watch upon the wall. A king does not command his men's loyalty through fear nor purchase it with gold; he earns their love by the sweat of his own back and the pains he endures for their sake. That which comprises the harshest burden, a king lifts first and sets down last. A king does not require service of those he leads but provides it to them. He serves them, not they him."

Tko želi nešto učiniti, nađe način. Tko nešto ne želi učiniti, nađe ispriku.



Free Hosting
Koristim